رادیو
رادیو در میان رسانه های تبلیغی یکی از متداول ترین ابزارها است. رادیو با ویژگی های منحصر به فرد خود نظیر قابلیت سیار بودن، مطابقت با حال و هوای هرفرد و مهم تر از همه درگیری فعالانه مخاطبان با رادیو در برنامه های مختلف (در مقابل تلویزیون که رسانه ای انفعالیست)، شرایطی برای ایجاد رابطه صمیمانه و با سرعت زیاد میان شرکت ها و مخاطبان ایجاد میکند. کسبوکارهایی که تبلیغات تلویزیونی دارند میتوانند با تبدیل موسیقی متن تبلیغ خود به یک تبلیغ رادیویی از این امکان بهره ببرند. زیرا تحقیقات ثابت کرده ۷۵٪ مصرف کنندگان با شنیدن تبلیغ رادیویی تصویر آن را در ذهن خود تصور میکنند. همچنین در بازاریابی یکپارچه –که ویژگی اصلی در آن دوام است- میتوان از رادیو بهره برد.
در تبلیغات رادیویی نیز همان اصول تبلیغات تلویزیونی (اثر بخشی ، ساعت پخش و …) حاکم است.
رسانه های مکتوب
مطبوعات و نشریات خبری بزرگترین حجم تبلیغات را شامل میشوند برای مثال در ایالت متحده امریکا رتبه سوم پس از تلویزیون و مجله متعلق به رسانه های مکتوب است.
از مزایای تبلیغات در رسانه های مکتوب این است که کسبوکارهای کوچک با بودجه محدود میتوانند به راحتی از این نوع تبلیغات بهره ببرند. همچنین این نوع تبلیغات برای کسبوکارهای مبتنی بر مشتریان محلی نیز بسیار مفید فایده است. از دیگر مزایا میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- رنگ، برای خوانندگان به لحاظ بصری لذت بخش و خوشایند است. چاپ رنگی برای مجلات بهترین انتخاب است.
- دوام یا عمر مفید بالا به خواننده زمان می دهد تا جزئیات تبلیغ را ارزیابی کند و اجازه می دهد تا پیامهای کاملتر به خواننده منتقل شود.
- پرستیژ: تبلیغ محصولات در مجلات خاص می تواند تصویر محصول را نزد مخاطب بهبود بخشد.
- گزینش مخاطب: گزینش مخاطب در نشریات بسیار کاراتر از سایر رسانه ها است. محیط انتخابی و قابل پیش بینی مجلات، تبلیغ کنندگان را قادر می سازد تا کمپین های خود را با دقت برنامه ریزی و تنظیم کنند.
- امکان دسترسی به گروه های هدف در مکان های جغرافیایی خاص و بازار های بزرگ با دامنه وسیع را با هزینه ای معقول فراهم میسازد.
اما این رسانه ها معایبی نیز دارند:
- عدم باز خور فوری: تبلیغ کنندگان در مجلات پاسخ مخاطبان را نسبت به رسانه هایی مانند روزنامه یا رادیو با سرعت کمتری دریافت می کنند.
- پوشش جغرافیایی سطحی: مجلات نمی توانند پوشش کاملی برای منطقه جغرافیایی مد نظر تضمین کنند.
- عدم توان دستیابی به مخاطبان انبوه با هزینه پایین: هزینه مجلات برای دستیابی به حجم انبوه مخاطبان بسیار بالا خواهد بود.
با این توصیف میتوان فهمید که استفاده از رسانه های مکتوب به تنهایی کافی نیست و باید در کنار دیگر روش ها مورد استفاده قرار گیرد.
نکته مهمی که در تبلیغات در رسانه های مکتوب باید به آنها توجه کرد تیراژ تعهد شده و تیراژ واقعی نشریات است، نشریات عموما کمتر از آنچه ادعا میکنند تیراژ دارند. به همین دلیل لازم است کسبوکارها از تیراژ واقعی نشریات مطلع شوند. نکته مهم دیگر توجه به عمودی یا افقی بودن نشریه است بدین معنا که نشریه برای یک صنعت خاص منتشر میشود(عمودی) یا موضوعات متنوعی را دربر میگیرد(افقی). تبیلغ در رسانه های افقی مفیدتر خواهد بود. اینکه چند رصد از تیراژنشریه به صورت اشتراکی به دست مخاطبان میرسد و چند درصد نشریه را از باجه های مطبوعات خریداری میکنند نکته مهم دیگر در این بخش است. هرچه درصد مشترکان کمتر باشد بهتر است زیرا مشترکان اغلب به نشریه کم توجهی میکنند.
اینترنت
اینترنت دارای سریعترین رشد ارتباطات بازاریابی است و در حال تبدیل شدن به رسانه غالب بازاریابی در آینده نزدیک است. از مزایای رسانه های آن لاین میتوان به هزینه پایین، هدفمند بودن، جهانی بودن، تعاملی، اثربخشی بالا (به دلیل امکان هدف گیری دقیق مشتریان بر اساس رفتارها، سوابق، علایق و جغرافیا) و… اشاره کرد. همچنین اینترنت این را امکانپذیر ساخته است که کوچکترین شرکتها به بازاری در گستره جهانی دسترسی داشته باشند.
از انواع تبلیغات اینترنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بنرهای تبلیغاتی
بنرهای تبلیغاتی تبلیغات را در وب سایتهای خاص نمایش میدهند و معمولا بر اساس CPM (cost per thousand views) فروخته می شوند. اما نکته مهم درباره ی بنرهای تبلیغاتی این است که زمانی که تبلیغ به نمایش در می آید (اصطلاحا load می شود) ممکن است کاربر (عمدا یا به دلیل شلوغی صفحه) آن را مشاهده نکند. این مشکل با استفاده از ویدئوها و ویجت ها قابل حل است.
نکات کلیدی برای موفقیت در استفاده از بنر های تبلیغاتی عبارتند از:
- بنر باید در جایی باشد که امکان دید بیشتری دارد(ترجیحا جایی که بدن اسکرول کردن قابل مشاهده باشد)
- بین مکان قرار دادن بنر و محتوای آن همخوانی وجود داشته باشد.
- ترجیحا از یک پیام محرک به انجام عمل خاص مانند «نسخه آزمایشی رایگان»، «همین الان خرید کنید»، «عضو شوید» و مانند اینها استفاده کنید.
- هرچه بنر بزرگتر باشد اثرگذارتر است