طراحی هویت بصری در ارتباط با جنبه‌های دیداری هویت یک برند یا یک سازمان می‌باشد. طراحی هویت یک برند، اصلی بصری است که نشان می‌دهد یک سازمان چطور و چگونه می‌خواهد دیده شود؛ هویت بصری منسجم و قوی، تصویر ذهنی سازمان را نزد مخاطبان بهبود ‌بخشیده و فعالیت‌های بازاریابی آن را حمایت می‌کند. ارزش هویت بصری سازمان بسیار درخور توجه است؛ اگر به نحوی شایسته ارائه شود، ارزش افزوده می‌یابد و استفادۀ نامناسب نیز از اعتبار سازمان می‌کاهد. هویت بصری شامل نشانه(لوگو)، اوراق اداری(سربرگ،‌کارت‌ویزیت و…)، تایپوگرافی‌(فونت‌ها)، رنگ‌ها، تابلو ها، بسته بندی محصول، وب سایت و… تا سبک و سیاق تبلیغات می‌باشد.

طراحی هویت بصری

در بازار امروز که کاملاً رقابتی است، رعایت استانداردهای مربوط به تدوین و طراحی هویت بصری سازمان نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ایجاد تصویری متحد و یکدست از سازمان دارد و ابزاری نیرومند است که با سرمایه گذاری بر روی آن، نام تجاری قدرت، اعتبار و ارزش افزوده پیدا میکند.

 به منظور حفظ پایداری و ثبات در ارزش‌ها و اهداف سازمان و در عین حال پیشرفت همگام با طراحی روز، بسیاری از سازمان‌ها با یک آژانس تبلیغاتی و یا یک شرکت طراحی هویت بصری کار می‌کنند تا با طراحی مناسب و متناسب برای تصویری که سعی دارند آن را انتقال دهند معرفی و مطرح شوند. وظیفه طراح مهیا و آماده کردن شیوه‌های جدید و خلاقانه برای تلفیق و ارائه فرم، رنگ، کلمات و تصاویر به منظور بیان پیام کلیدی یک سازمان است.

 رسالت طراح این است که به مخاطبان سازمان نشان دهد که شرکت به این که چگونه و چطور دیده می‌شود اهمیت می‌دهد. طراح از طراحی و تفکر استراتژیک استفاده کرده تا به سازمان‌ کمک کند هویت بصری متناسبی پیدا کرده و این مسئله سازمان را قادر خواهد ساخت تا در جایگاه رقابتی به موفقیت دست یابد.

 هویت بصری

هویت بصری از فعالیتهای بنیادین در تبلیغات یک شرکت به حساب می آید . از آنجا که امروزه سازمان ها و شرکتهای مختلف در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر میباشند ، هر یک از آنها برای یکسان سازی فعالیت های تبلیغاتی و نیز استفاده از مجموعه قوانینی ثابت، نیازمند Corporate Identity است تا بدین وسیله اثر گذاری بیشتری را بر روی مشتریان و مخاطبین خود داشته باشند. این هویت در تعریف رنگ سازمانی ، انتخاب و استفاده از رنگهای مکمل ، قوانین استفاده از سایز لوگو ، تعریف معنای لوگو و نیز قوانینی در طراحی اوراق اداری ، پوستر ، تبلیغات محیطی و حتی بسته بندی نیز کاربرد دارد. علاوه بر آن هرگونه فعالیت تبلیغی شرکت بصورت تدوین شده میبایست در این هویت به ثبت رسد. با این روش، تمامی تبلیغات بصورتی یکپارچه تعریف شده و در شناسایی نام تجاری به مخاطب تاثیر فراوانی خواهد داشت.

طراحی هویت بصری

هر شرکت تجاری میتواند دفترچه هویت بصری خود را با همکاری یک شرکت تبلیغاتی که در نگارش و برندسازی محصولات آشنایی کامل دارد، ایجاد نماید. بعد از ایجاد قوانین اصلی در تبلیغات و نوع ارایه آنها، دفترچه هویت بصری ( Corporate Identity Manual ) برای سایر تبلیغات نیز میتواند تکمیل گردد تا تمامی اعضا و حتی طراحان داخلی و خارجی شرکت، با توجه به آن قوانین آثار خود را تکمیل نمایند.
این مقوله  اولین گام در تدوین موقعیت برند ( Brand ) و بالابردن رشد فروش یک محصول بشمار می آید. شرکتهای معتبر جهان قبل از آغاز به طراحی اقلام تبلیغاتی ، با استفاده از مشاوران تبلیغاتی خبره ، به طراحی هویت بصری و سبک و سیاق آن اقدام و بعد از آن برنامه ریزی برند خود را در جهت فروش بیشتر انجام میدهند. گروه تبلیغاتی زیگفا  نیز پس از بررسی و مشاوره های اولیه کلیه برنامه ریزی تبلیغاتی از جمله تعریف رنگ سازمانی ، ایده پردازی در طراحی و در نهایت تکمیل هویت بصری را در جلسات مختلف به سرانجام خواهد رساند.