رسانه های اجتماعی

رسانه های مکتوب

مطبوعات و نشریات خبری بزرگترین حجم تبلیغات را شامل می‌شوند برای مثال در ایالت متحده امریکا رتبه سوم پس از تلویزیون و مجله متعلق به رسانه های مکتوب است.

از مزایای تبلیغات در رسانه های مکتوب این است که کسب‌و‌کارهای کوچک با بودجه محدود می‌توانند به راحتی از این نوع تبلیغات بهره ببرند. همچنین این نوع تبلیغات برای کسب‌و‌کارهای مبتنی بر مشتریان محلی نیز بسیار مفید فایده است. از دیگر مزایا می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • رنگ، برای خوانندگان به لحاظ بصری لذت بخش و خوشایند است. چاپ رنگی برای مجلات بهترین انتخاب است.
  • دوام یا عمر مفید بالا به خواننده زمان می دهد تا جزئیات تبلیغ را ارزیابی کند و اجازه می دهد تا پیامهای کاملتر به خواننده منتقل شود.
  • پرستیژ: تبلیغ محصولات در مجلات خاص می تواند تصویر محصول را نزد مخاطب بهبود بخشد.
  • گزینش مخاطب: گزینش مخاطب در نشریات بسیار کاراتر از سایر رسانه ها است. محیط انتخابی و قابل پیش بینی مجلات، تبلیغ کنندگان را قادر می سازد تا کمپین های خود را با دقت برنامه ریزی و تنظیم کنند.
  • امکان دسترسی به گروه های هدف در مکان های جغرافیایی خاص و بازار های بزرگ با دامنه وسیع را با هزینه ای معقول فراهم می‌سازد.

اما این رسانه ها معایبی نیز دارند:

  • عدم باز خور فوری: تبلیغ کنندگان در مجلات پاسخ مخاطبان را نسبت به رسانه هایی مانند روزنامه یا رادیو با سرعت کمتری دریافت می کنند.
  • پوشش جغرافیایی سطحی: مجلات نمی توانند پوشش کاملی برای منطقه جغرافیایی مد نظر تضمین کنند.
  • عدم توان دستیابی به مخاطبان انبوه با هزینه پایین: هزینه مجلات برای دستیابی به حجم انبوه مخاطبان بسیار بالا خواهد بود.

رسانه های اجتماعی

سانه های اجتماعی که به نام وب ۲ (Web 2.0) یا محتوای کاربر ساخته (user-generated content) نیز نامیده می شود، این کارکرد جدید وب امکان گفتگو و تعامل را میان افراد ممکن ساخته و به افراد قدرتی داده که قبلا در دست رسانه های متعارف بود. اگر کاربری از محصولی خوشش بیاید می‌تواند آن را تبلیغ کند(دقیقا همان روابط عمومی در بازاریابی) و از هزاران تبلیغ موثرتر باشد.

رسانه های اجتماعی چگونگی دریافت اطلاعات توسط مصرف کنندگان را تغییر داده اند و درک اینکه چه چیزی معنای برند را مدیریت می کند متحول کرده اند. به عبارت دیگر، موفق ترین شرکتها آنهایی هستند که به کاربران اجازه می دهند برند آنان را مدیریت کنند و بیش از اینکه درک از برند توسط شرکت اعمال شود توسط تجربیات مشتریان منتقل گردد. با این روش مشتری در تعامل با کسب‌و‌کارها قرار می‌گیرد و با کسب‌و‌کار ارتباط مستقیم دارد، همچنین کسب‌و‌کارها ترجیحات مشتری را متوجه می‌شوند و سریع بازخور می‌گیرند و با حتی هزینه ای کم به انبوهی از ایده های مناسب دست پیدا می‌کنند.